Sivananda Yoga

Ikke all yoga som tilbys i dag har lengre fokus på pust og meditasjon. I mange sammenhenger har pusteteknikker og meditasjon blitt tatt bort fra yoga for å gjøre den mer tilrettlagt for vestlige sinn, men tar man pust og meditasjon bort fra yoga, tar en samtidig bort store helsegevinster. Sivananda yoga/ Yoga Basic ivaretar alle deler ved systemet Yoga. En "usminket" og ren yoga.

Sivananda Yoga og Yoga Basic er en tradisjonell yogaform som passer for alle, uansett alder eller fysikk. Det er en time hvor du selv bestemmer hvor fysisk aktivt du vil praktisere ut ifra din egen styrke og utholdenhet. Ved å respektere dine grenser og lytte til kroppen, så kan du selv, med veiledning fra instruktør, regulere og modifisere praksisen gjennom hele yogatimen slik at den passer akkurat for deg. Den kan være lekende, kraftig, stille eller meditativ – alt hva du selv ønsker.

Du vil på kurs i Sivananda Yoga og Yoga Basic lære forskjellige fysiske og mentale teknikker som skaper harmoni i kropp, sinn og sjel. Du vil i Nybegynnerkurset YogaBasic lære trinn for trinn de 12 Basic/hoved asanas/stillinger, vi bruker pusten for å oppleve dybden i hver enkelt yogastilling. Det som særpreger tredisjonell yoga/Sivananda Yoga, er at det gjennom hele timen er fokus på å holde stillingene litt, nettopp for å nå idybden, det er også stor fokus på avspenning med dyp yogisk pust. Du vil føle en indre glede, du vil føle deg avbalansert og rolig etter en slik time. For å oppnå balansen som yoga lover, er også avspenning og pust like viktig som aktivitet, her får du alt. Sivananda Yoga er opptatt av helheten rundt det å praktisere Yoga, ikke bare deler, Sivananda er oppstatt av at yoga er mèr enn det du gjør på matta di.

Dette er Sivanandas 5 grunnprinsipper:

  • Fysisk utfoldelse,
  • Riktig pust,
  • Riktig avspenning,
  • Riktig kosthold og
  • Positiv tenkning og meditasjon.

Du vil føle deg gjennomtrent, avspent, balansert og du føler du har fått påfyll av en ny energi. Du vil også oppleve at du gjennvinner kontroll over kropp og sinn, kroppen blir mer flexibel, og sinnet mer fokusert, så derfor vil du gå fra denne yogatimen med lave skuldre, roligere pust og et mer balansert og tilfreds sinn.