Kurs og reiser

Har du valgt å melde deg på et yoga eller meditasjonskurs, eller valgt å bli med på en yogareise,  ja da har du tatt et stort valg i positiv retning. Enten om du starter på nybegynnerkurs eller videregåendekurs. På kurs vil du lære deg fysiske og mentale teknikker som har som mål å samle og skape harmoni i kropp, sinn og sjel. Ro i sinnet er ensbetydende med ro og balanse i livet. En yogareise er med på etablere yoga regelmessig i livet ditt.

Dette er kurs er for de som er helt nye i yoga eller for de som ønsker en oppfriskning i sin «rustne» yogapraksis. 

YogaBasic (Sivananda) er et grunnleggende og dyptgående kurs i tradisjonell yoga. Her går vi trinn for trinn gjennom grunn øvelser som solhilsen, 12 yogastillinger, yogiske pusteøvelser  (pranayama) og dybde avspenning. Vi ser også nærmere på Yogaens 5 hovedprinsipper, slik at det du får en dypere erfaring og forståelse av Yoga som holistisk praksis for helhetlig helse for kropp, sinn og sjel/bevissthet.

AshtangaBasic lærer du det som heter: første serien. Det finnes totalt seks serier/sekvenser. På dette kurset introduseres elevene til den første serien, Primary. Her lærer du solhilsen A og B, og å synkronisere pust og bevegelse og sette dette sammen slik at hele praksisen får en jevn flyt. Kropp og sinn får økt energi og systemet renses for fysiske og mentale avfallstoffer og spenninger.

Nye kurs starter opp i Uke 12. Meld deg på i timeplanen.

  • YogaBasic med Nina: Mandager kl 19.30 – 21.30 og Tirsdager (for stive menn) kl 17.00 – 19.00 
  • AshtangaBasic med Sølvi: Onsdager kl. 17.30 – 19.00 

Dette er populære kurs som fylles raskt opp og du kan også med fordel gå to runder på disse kursene.

Dette kurset/timene passer for de som har fullført et nybegynnerkurs og for de som er kjent med yoga, men ønsker å fordype seg mer, både fysisk og mentalt. Nye asanas og yogateknikker vil bli introdusert, samtidig som vi også introduserer noe fokuserer på noe filosofi – for å få noen grener å henge yogapraksisen vår på. Nina holder alle videregående kurs.

Nye kurs starter opp i Uke 12. Meld deg på i timeplanen.

  • Sivananda (YogaBasic) Videregående Kurs Niv 1/2 med Nina Mandager kl 18.30 – 19.00 (Nivå 1/2) og Tirsdager kl 19.30 – 21.00 (Nivå 2) Noen dropinplasser.
  • AshtangaYoga Videregående Dropin Niv 1/2 Mandager kl 17.30 – 19.00 (Sølvi) og Torsdager Kl 17.30 – 19.00 (Katrine) 

Å starte med yoga i «the golden age», den gyldne alder, er ofte en fantastisk tid å bli introdusert i Yoga. Dette er ofte en tid hvor man har mer tid til seg selv, hvor man faktisk også bør bruke mer tid på  seg selv. Yogan gir deg tid til å bli bedre kjent med seg selv gjennom yogaens mange teknikker. Når man blir eldre har man ofte mer fokus på begrensningene som alderdommen kan gi, som for eksempel i kropp, pust, sinn og fordøyelse,  men kroppen har en utrolig evne til å reparere og gjenoppbygge seg selv – og allerede kort tid etter du har startet med yoga, vil du merke at du vil sove bedre, fått mer energi men du vil også merke at du får en mer positiv innstilling til livet.

Nye kurs starter opp i Uke 12. Meld deg på i timeplanen.

Yoga60+ med Henriette Mandager kl 11.00 – 12.30 (Ledig for Dropin) Vi selger lett lunch, te og kaffe i YogaLoungen etter timen om du ønsker. 

Ta barseltreffet hos oss! Vi setter sammen en pakke med Yoga & Barseltreff – Først Yoga så lunch og te/kaffe i vår koselige Yoga Cafè.

Det å være nybakt mamma er både gledesfylt men også slitsomt og til tider frustrerende. Fødsel, nattevåk, ammming og bekymring rundt babyen gjør at man ofte går i underskudd på søvn og energi og kroppen kommer i ubalanse. Yoga hjelper deg med å gjenopprette denne balansen sånn at du lettere kan takle disse utfordringene i hverdagen. Vi holder Yoga Loungen åpen etter kurset og serverer te og noe enkelt å bite i (inkludert i prisen – for de som har lyst å være sosial med andre nybakte mødre.

Nye kurs starter opp i Uke 12. Meld deg på i timeplanen.

  • Mor & BarnYoga Nivå 1/2 Tirsdag kl 11 – 13

Egne timer  for barn og unge. Et kurs som er tilrettelagt for deres premisser. Det har samme fokus som i  klasser for voksne, med fokus på solhilsen, yogastillinger, pust og avspenning og meditasjon. Barn og Unge lærer seg å bli mer bevisst på sin egen pust og kropp, noe det viser seg at de nyter. De blir også mer kjent med sine egne grenser, både i og utenfor matten, de får kontakt med pusten og utvilkler også sin evne til å bli mer fokusert og konsentrert.

Nytt kurs til vår/høst (da vår barne-yogalærer er i India)

Et kurs som er tilrettelagt for den gravide. Effektive og gode øvelser som holder kroppen sterk, men som samtidig tøyer og mykner opp kroppen og gjør den klar for fødsel. Metodene du lærer vil bedre balansen, sirkulasjonen og vil bli tilpasset for hvor langt du har kommet I din graviditet til en hver tid. Du vil få økt osygentilførsel og balansere nervesystemene – dette vil også babyen nye godt av. Det å gjøre Yoga mens man bærer et barn i magen er helt fantastisk – det vil hjelpe deg å bli mer bevisst på deg selv men også det underet at du faktisk bærer et bitte lite voksende menneske inni din egen mage.

Nye kurs starter opp i Uke 12. Meld deg på i timeplanen.

  • GravidYoga Kurs Nivå 1/2  Tirsdager Kl 19.30 – 21.00 (Lisa)

Et spesial kurs for dere som har lyst å lære mèr om systemet yoga, hvor den kommer fra, ulike teknikker, filosofien og viktigheten av egen disiplin i Yoga. Vi beveger oss litt utenfor asanas (den fysiske praksisen) i dette kurset og innfører også teori slik at du skal forstå Yoga bedre. Vi ser nærmere på Yoga systemet i sin helhet, som i Patanjali`s system: 8 Limbs of Ashtanga Yoga , (dette er ikke det samme som AshtangaYoga klasser slik vi kjenner til) Vi skal ved bruk av dette systemet bli mer bevisst på oss selv, de små og større valgene i livene våre, og ikke minst minst ønskene og målet med yoga inn i våre hverdag. Gjennomgående fokus på kurset vil da være å få hjelp til å etablere en stødig egenpraksis, med bruk av YogaDagbok og hjelpeboken Your Home Practice Companion som forøvrig følger med kurset.

Kurset varer i 2,5 timer og er delt opp i 4 deler. Omtrent slik:

  •  30 min teori/erfaringsdeling
  • 60 min MykAsanapraksis
  • 20/30 min Pranayama (pusteøvelser, vi ser forskjellige typer)
  • 20/30 min Guidet/stille Meditasjon

Kurset koster 1460 Kr – og har seks samlinger på til sammen FEMTEN timer!

Kurset starter opp 3. april. Påmelding i timeplanen.

Påmelding til kurs gjøres ved å melde deg på i timeplanen eller trykk her.

for spørsmål om kurs eller påmelding, kontakt Nina | tlf: 40 49 08 76 eller E-post: post@tonsbergyoga.no