Yogastiler

Ordet yoga betyr «union». Å binde sammen/forene alle delene ved et menneske. Det finnes flere ulike former for yoga som alle stammer fra grunntanken om forening av kropp, sinn og sjel.

Det fine med yoga er at man trenger hverken å være myk eller sterk, ung eller gammel. Yoga passer for absolutt alle! I dagens samfunn med høyt tempo er det nyttig å lære seg teknikker for å stoppe opp et øyeblikk, roe ned og “finne tilbake til seg selv”. Metodene i yoga er bevist å ha veldig god effekt i forhold til mange av dagens relevante plager som blant stress, angst, depresjon, hjertesykdommer, muskel/skjelettplager og kroniske lidelser som leddgikt, fibromyalgi osv. I tillegg gir yoga generelt sett økt styrke, smidighet og utholdenhet. Det å være myk og sterk er dermed en konsekvens av å gjøre yoga over tid og ikke noe du bør være før du begynner.

Er du helt ny til yoga kan det virke skremmende å hoppe rett inn i en yogatime og prøve å henge med. Det anbefales alltid å starte med et nybegynnerkurs. Det er viktig å få en grundig
innføring av de mange og til tider krevende yogateknikker som brukes, slik at man unngår at man skader seg selv. Hos oss på Tønsberg Yoga tilbyr vi to typer nybegynnerkurs; YogaBasic og AshtangaBasic. Du kan lese mer om de HER
Skulle ikke tiden passe kan du alltids prøve deg på Dropin timer som har Nivå 1, 2 eller 1/2. Disse har et noe roligere tempo.

front4

Dette er en tradisjonell yogaform som passer for alle, uansett alder eller fysikk. Her bestemmer du selv hvor fysisk aktivt du vil praktisere ut ifra din egen styrke og utholdenhet. Ved å respektere grensene dine og lytte til kroppen kan du selv, med veiledning fra instruktør, regulere og modifisere øvelsene gjennom hele yogatimen.

Den kan være lekende, kraftig, stille eller meditativ – alt hva du selv ønsker.
Du vil lære forskjellige fysiske og mentale teknikker som ved regelmessig praksis skal skape balanse i kropp, sinn og sjel. I nybegynnerkurset (YogaBasic) lærer du trinn for trinn tolv hoved-asanas/stillinger som er fundamentet for en daglig yogapraksis. Vi bruker bevisst pusten for å korrigere og oppleve dybden i hver enkelt yogastilling.

Gjennom hele timen er det fokus på å holde stillingene over litt tid nettopp for å jobbe dypt og oppleve dybden av yoga. Det vektlegges derfor også på avspenning med dyp yogisk pust. Du vil føle en indre tilfredshet, glede og et avbalansert sinn etter en slik time. På disse timene får du alt, kort summert; aktivitet, avspenning, pust og meditasjon.

Sri K. Pattabhi Jois (Guruji) i Mysore i India er mannen som har utviklet denne yogaretningen og ført tradisjonen videre i moderne tid. Han begynte som elev hos Krishnamacharya i 1927, kun tolv år gammel. Ashtanga yoga er en fysisk krevende yogastil som gir økt kroppsbevissthet, løser opp spenninger, gir styrke, smidighet, energi og et rolig sinn.

Dens positive effekter har gjort Ashtanga Yoga veldig populær i Vesten de siste årene. Stilen baserer seg på en serie (Primary Series) bestående av ca. 50 stillinger/øvelser (asanas). Rekkefølgen av stillingene er nøye sammensatt. Hver asana forbereder for neste, og hvis man har tillit til denne disiplinen og praktiserer regelmessig vil man etter hvert høste fruktene av sin praksis.

Et viktig kjennetegn ved Ashtanga yoga er vinyasa-prinsippet. Vinyasa betyr synkronisert pust- og bevegelsessystem, og bidrar til en dynamisk flyt mellom hver stilling. Noen opplever en meditativ tilstand i bevegelsen.

Kundalini Yoga – Yogaen for bevissthet – er en transformerende, kraftfull og svært effektiv yogaform. Det er mer enn 5000 år gammelt system som leverer helhetlige teknikker for å skape en sunn kropp, utvikle et balansert sinn og få dypere kontakt med din indre visdom og intuisjon.

Kundalini Yoga består av enkle teknikker som kan være til nytte for alle, uansett alder og fysiske ferdigheter. Du jobber fra der du er i din fysiske tilstand og bevissthet, mot ditt høyeste potensial.

Kundalini yoga kombinerer pusteteknikker (pranayama), mudra, øyefokus, mantra, kroppslåser (bandhas), fysiske øvelser (asanas) og meditasjon for å alansere hormonsystemet, styrke nervesystemet, bedre fordøyelsen og balansere kropp og sinn presist og bevisst. Teknikkene jobber mye med underbevisstheten; Å bli oppmerksom og gi slipp på mønstre som ikke tjener deg og som du kanskje ikke var klar over.

Vinyasa Flow er aktive og dynamiske yogatimer der en rekke styrke- og
fleksibilitetsfremmende yoga-asanaer er satt sammen til en flyt. I en Vinyasa Flow-time får du en god fysisk treningsøkt mens du samtidig får muligheten til å vende fokuset innover og på pusten.

Vinyasa Yoga er en treningsform flere idrettsutøvere benytter som et supplement til treningen nettopp fordi den vektlegger fokus på pust, balanse, fleksibilitet og at timen også styrker muskulaturen. Ordet vinyasa betyr “pust-synkronisert bevegelse”, det vil si at kjernen i en vinyasa time er bevegelsen fra den ene stillingen til den neste i takt med pusten.

Solhilsen som brukes i de
fleste yoga tradisjoner, er et eksempel på en vinyasa. Timen avsluttes med en godgjørende avspenningsdel.

Gravidyoga hos oss gir deg en trygg og god mulighet til å få kontakt med den kommende babyen. Kurset vil gi deg teknikker for å tilrettelegge for en så sunn og god graviditet som mulig og til å forberede fødselen. Metodene du lærer vil bedre balansen, sirkulasjonen og vil bli tilpasset for hvor langt du har kommet i din graviditet til en hver tid.

Kurset vil hjelpe deg med å finne lindring for “vondter”, åpne hoftene og fokuserer på pusten. Du trenger ikke å ha gjort yoga tidligere, og du kan delta på kurs etter den 8. graviditetsuke. Å gå på yoga mens man er gravid gir deg en unik mulighet til å bli bedre kjent med deg selv og også den lille i magen. Ved å fokusere på pust, bevegelse og avspenning får du følelsen av å oppleve en en «boost» på energien og humøret.

Den lille i magen påvirkes av mor og nettopp derfor er yoga så bra. Yoga øker din bevistthet om kropp, tanker og følelser. Yoga gjør at du føler en velvære som også påvirker den lille i stor grad. Gjør noe godt både for deg og den lille i magen, begynn på yoga.

Mor & Barn Yoga er for deg som nylig har blitt mamma og som så smått ønsker å begynne å finne tilbake til formen før fødselen. Dette er en yogatime tilpasset alle nivåer med enkle øvelser som passer for deg som er nybakt mor. På Mor & Barn timene er babyen velkommen til å være med mor på timen, men babyen bør ikke være eldre enn 9 mnd. Timen varer i 60 minutter og etter timen er det åpent for barseltreff i yogaloungen/kaféen hvor det blir servert te og noe å bite i.

Dette er inkludert i prisen. Å gjøre Yoga sammen med babyen din er med på å styrke båndet mellom dere. Mor sammen med babyen bruker timen på å utforske seg selv på en skånsom måte som gjør at mor kommer i bedre form etter fødselen.

En myk og rolig yogatime som passer for godt voksne eller for de som liker en roligere praksis. Timen er inspirert av hatha yoga (klassisk) og yoga nidra.

Timen vil gi deg god til restitusjon og dyp hvile, hvor du blir guidet av Jessicas myke stemme, slik at du skal oppnå hvile og harmoni i hele deg. 

Fokuset for denne klassen er «hvil deg i form». 

Det sies at ethvert seriøst yogasenter holder Satsangs. Satsang betyr «spiritual gathering». Dette betyr å være sammen med likesinnede mennesker og at man samles om det man felles tror på – yoga! Man samles for felles praksis av meditasjon, synge kirtan (chante mantraer) og å høre på forelesninger om yoga og dens filosofi.

Vi avslutter med Arati, et rensende lyseritual som har blitt utført i flere tusen år ved den hellige elven Ganga i India. Selv i dag strømmer det tusenvis av mennesker til elven for å utfører Arati. På Satsang får du praktisert de andre delene ved yogaen som ikke praktiseres så mye i Vesten. Sånn som Bhakti Yoga (Devotion) og Jnana Yoga (Wisdom), kanskje også KarmaYoga (selfless service).

Disse grenene omhandler ikke fysisk aktivitet som i Hatha/Raja Yoga. (asanas, pranayama). Satsang er GRATIS, men du er også velkommen til gi en liten donasjon om du ønsker. Absolutt og alle – ferske og erfarne – er velkommen til å delta. Det eneste som kreves er at du er «open minded»

Vi holder jevnlig workshops på Tønsberg Yoga. Enten setter vi opp egne workshops der vi jobber med tenikker for å forbedre hodestående og håndstående, for eksempel. 

Andre ganger kommer eksterne instruktører hit for å holde workshops. Henriette Lien, Yuval Ayalon og Daniel Rama er noen av dem vi har hatt gleden av å ha i lokalene våre. I tillegg har vår egen Mari hatt workshops i raw food og vi må selvsagt ikke glemme den årlige Juleyogaen!

Vi ønsker å tilby spennende og anderledes yogareiser som skal fordype din yogapraksis og din forståelse av yoga. Du kan få innblikk i yoga som fysisk utfoldelse, mental kontroll, yoga filosofien, Yoga som helhet og for eksempel yoga som livstil.Tønsberg Yoga ønsker å muliggjøre for flere, å oppleve hele aspektet Yoga og ikke bare yoga som en moderne treningsform.

Dette gjøres ved å arangere yogareiser i grupper til blandt annet yoga ashrams og yoga sentere i Europa og andre deler av verden.Er du interessert, ta kontakt med Nina, i timene, på tlf eller på mail. Yogareise vår/sommer 2019 ligger i planene.

Dette er en tradisjonell yogaform som passer for alle, uansett alder eller fysikk. Her bestemmer du selv hvor fysisk aktivt du vil praktisere ut ifra din egen styrke og utholdenhet. Ved å respektere grensene dine og lytte til kroppen kan du selv, med veiledning fra instruktør, regulere og modifisere øvelsene gjennom hele yogatimen.

Den kan være lekende, kraftig, stille eller meditativ – alt hva du selv ønsker.
Du vil lære forskjellige fysiske og mentale teknikker som ved regelmessig praksis skal skape balanse i kropp, sinn og sjel. I nybegynnerkurset (YogaBasic) lærer du trinn for trinn tolv hoved-asanas/stillinger som er fundamentet for en daglig yogapraksis. Vi bruker bevisst pusten for å korrigere og oppleve dybden i hver enkelt yogastilling.

Gjennom hele timen er det fokus på å holde stillingene over litt tid nettopp for å jobbe dypt og oppleve dybden av yoga. Det vektlegges derfor også på avspenning med dyp yogisk pust. Du vil føle en indre tilfredshet, glede og et avbalansert sinn etter en slik time. På disse timene får du alt, kort summert; aktivitet, avspenning, pust og meditasjon.

Sri K. Pattabhi Jois (Guruji) i Mysore i India er mannen som har utviklet denne yogaretningen og ført tradisjonen videre i moderne tid. Han begynte som elev hos Krishnamacharya i 1927, kun tolv år gammel. Ashtanga yoga er en fysisk krevende yogastil som gir økt kroppsbevissthet, løser opp spenninger, gir styrke, smidighet, energi og et rolig sinn.

Dens positive effekter har gjort Ashtanga Yoga veldig populær i Vesten de siste årene. Stilen baserer seg på en serie (Primary Series) bestående av ca. 50 stillinger/øvelser (asanas). Rekkefølgen av stillingene er nøye sammensatt. Hver asana forbereder for neste, og hvis man har tillit til denne disiplinen og praktiserer regelmessig vil man etter hvert høste fruktene av sin praksis.

Et viktig kjennetegn ved Ashtanga yoga er vinyasa-prinsippet. Vinyasa betyr synkronisert pust- og bevegelsessystem, og bidrar til en dynamisk flyt mellom hver stilling. Noen opplever en meditativ tilstand i bevegelsen.

YinYoga er en rolig og meditativ yogapraksis, hvor vi har fokus på det stille, dype og
restituerende. Det er en perfekt match til Yang yoga (aktiv yoga) da den gir en dypere
tøyning.

Alle stillingene gjøres sittende eller liggende og hver posisjon holdes over lengre tid, noe som gir oss muligheten til å komme til kroppens dyptliggende bindevev i og rundt musklene. Når vi arbeider stille og lenge i en stilling kan vi stimulere og fjerne blokkeringer i bindevevet. Vi fokuserer mye på spenninger, spesielt i hofter og ben men også i bryst, rygg og skuldre.

I henhold til tradisjonell kinesisk medisin inneholder bindevevet vår livskraft / livsenergi (Qi). Yogatimen inviterer kroppen til dyp hvile og avsluttes alltid med meditasjon/avspenning.

Kundalini Yoga – Yogaen for bevissthet – er en transformerende, kraftfull og svært effektiv yogaform. Det er mer enn 5000 år gammelt system som leverer helhetlige teknikker for å skape en sunn kropp, utvikle et balansert sinn og få dypere kontakt med din indre visdom og intuisjon.

Kundalini Yoga består av enkle teknikker som kan være til nytte for alle, uansett alder og fysiske ferdigheter. Du jobber fra der du er i din fysiske tilstand og bevissthet, mot ditt høyeste potensial.

Kundalini yoga kombinerer pusteteknikker (pranayama), mudra, øyefokus, mantra, kroppslåser (bandhas), fysiske øvelser (asanas) og meditasjon for å alansere hormonsystemet, styrke nervesystemet, bedre fordøyelsen og balansere kropp og sinn presist og bevisst. Teknikkene jobber mye med underbevisstheten; Å bli oppmerksom og gi slipp på mønstre som ikke tjener deg og som du kanskje ikke var klar over.

Vinyasa Flow er aktive og dynamiske yogatimer der en rekke styrke- og
fleksibilitetsfremmende yoga-asanaer er satt sammen til en flyt. I en Vinyasa Flow-time får du en god fysisk treningsøkt mens du samtidig får muligheten til å vende fokuset innover og på pusten.

Vinyasa Yoga er en treningsform flere idrettsutøvere benytter som et supplement til treningen nettopp fordi den vektlegger fokus på pust, balanse, fleksibilitet og at timen også styrker muskulaturen. Ordet vinyasa betyr “pust-synkronisert bevegelse”, det vil si at kjernen i en vinyasa time er bevegelsen fra den ene stillingen til den neste i takt med pusten.

Solhilsen som brukes i de
fleste yoga tradisjoner, er et eksempel på en vinyasa. Timen avsluttes med en godgjørende avspenningsdel.

Ønsker du ofte at avslappingen på slutten av en yogatime skulle vart lenger, eller sliter du med stress, uro og negative tanker? Da kan Yoga Nidra være noe for deg.
iRest (forkortelse for Integrative Restoration) er et systematisk Yoga Nidra-verktøy, utviklet av den amerikanske psykologen Richard Miller, PhD.

Det har stor utbredelse i USA og i det amerikanske forsvaret, der det brukes av veteraner og ansatte. Som det fremgår av https://www.irest.us/ foreligger en rekke positive forskningsresultater på iRest. Erfaring viser at systemet kan bidra til å redusere stress, søvnproblemer, løse opp traumer og redusere angst, frykt, sinne og depresjon.

iRest Yoga Nidra kan også bidra til dypere meditasjon og bedre kontakt med ditt innerste jeg. Yoga Nidra er på linje med Sivananda yoga basert på Østens flere tusenårgamle Vedanta filosofi, og ble revitalisert av Swami Sivananda fra ca 1950. iRest Yoga Nidra praksis består av guidede avslappings øvelser/meditasjoner og coaching.

Gravidyoga hos oss gir deg en trygg og god mulighet til å få kontakt med den kommende babyen. Kurset vil gi deg teknikker for å tilrettelegge for en så sunn og god graviditet som mulig og til å forberede fødselen. Metodene du lærer vil bedre balansen, sirkulasjonen og vil bli tilpasset for hvor langt du har kommet i din graviditet til en hver tid.

Kurset vil hjelpe deg med å finne lindring for “vondter”, åpne hoftene og fokuserer på pusten. Du trenger ikke å ha gjort yoga tidligere, og du kan delta på kurs etter den 8. graviditetsuke. Å gå på yoga mens man er gravid gir deg en unik mulighet til å bli bedre kjent med deg selv og også den lille i magen. Ved å fokusere på pust, bevegelse og avspenning får du følelsen av å oppleve en en «boost» på energien og humøret.

Den lille i magen påvirkes av mor og nettopp derfor er yoga så bra. Yoga øker din bevistthet om kropp, tanker og følelser. Yoga gjør at du føler en velvære som også påvirker den lille i stor grad. Gjør noe godt både for deg og den lille i magen, begynn på yoga.

Mor & Barn Yoga er for deg som nylig har blitt mamma og som så smått ønsker å begynne å finne tilbake til formen før fødselen. Dette er en yogatime tilpasset alle nivåer med enkle øvelser som passer for deg som er nybakt mor. På Mor & Barn timene er babyen velkommen til å være med mor på timen, men babyen bør ikke være eldre enn 9 mnd. Timen varer i 60 minutter og etter timen er det åpent for barseltreff i yogaloungen/kaféen hvor det blir servert te og noe å bite i.

Dette er inkludert i prisen. Å gjøre Yoga sammen med babyen din er med på å styrke båndet mellom dere. Mor sammen med babyen bruker timen på å utforske seg selv på en skånsom måte som gjør at mor kommer i bedre form etter fødselen.

Å starte med yoga i «the golden age», den gyldne alder, er ofte en fantastisk tid å bli introdusert i Yoga. Dette er ofte en tid hvor man har mer tid til seg selv, hvor man faktisk også bør bruke mer tid på  seg selv. Yoga gir deg tid til å bli bedre kjent med deg selv gjennom dens mange fantastiske teknikker.

Når man blir eldre har man ofte mer fokus på begrensningene som alderdommen kan gi, som for eksempel i kropp, pust, sinn og fordøyelse, men kroppen har en utrolig evne til å reparere og gjenoppbygge seg selv – og allerede kort tid etter du har startet med yoga, vil du merke at du vil sove bedre, fått mer energi men du vil også merke at du får en mer positiv innstilling til livet.

Det sies at ethvert seriøst yogasenter holder Satsangs. Satsang betyr «spiritual gathering». Dette betyr å være sammen med likesinnede mennesker og at man samles om det man felles tror på – yoga! Man samles for felles praksis av meditasjon, synge kirtan (chante mantraer) og å høre på forelesninger om yoga og dens filosofi.

Vi avslutter med Arati, et rensende lyseritual som har blitt utført i flere tusen år ved den hellige elven Ganga i India. Selv i dag strømmer det tusenvis av mennesker til elven for å utfører Arati. På Satsang får du praktisert de andre delene ved yogaen som ikke praktiseres så mye i Vesten. Sånn som Bhakti Yoga (Devotion) og Jnana Yoga (Wisdom), kanskje også KarmaYoga (selfless service).

Disse grenene omhandler ikke fysisk aktivitet som i Hatha/Raja Yoga. (asanas, pranayama). Satsang er GRATIS, men du er også velkommen til gi en liten donasjon om du ønsker. Absolutt og alle – ferske og erfarne – er velkommen til å delta. Det eneste som kreves er at du er «open minded»

Vi holder jevnlig workshops på Tønsberg Yoga. Enten setter vi opp egne workshops der vi jobber med tenikker for å forbedre hodestående og håndstående, for eksempel. 

Andre ganger kommer eksterne instruktører hit for å holde workshops. Henriette Lien, Yuval Ayalon og Daniel Rama er noen av dem vi har hatt gleden av å ha i lokalene våre. I tillegg har vår egen Mari hatt workshops i raw food og vi må selvsagt ikke glemme den årlige Juleyogaen!

Vi ønsker å tilby spennende og anderledes yogareiser som skal fordype din yogapraksis og din forståelse av yoga. Du kan få innblikk i yoga som fysisk utfoldelse, mental kontroll, yoga filosofien, Yoga som helhet og for eksempel yoga som livstil.Tønsberg Yoga ønsker å muliggjøre for flere, å oppleve hele aspektet Yoga og ikke bare yoga som en moderne treningsform.

Dette gjøres ved å arangere yogareiser i grupper til blandt annet yoga ashrams og yoga sentere i Europa og andre deler av verden.Er du interessert, ta kontakt med Nina, i timene, på tlf eller på mail. Yogareise vår/sommer 2019 ligger i planene.

yogastiler
Det fine med yoga er at det passer alle, uansett alder eller kjønn, om du er sprek eller utrent, om du er frisk eller syk.

Yoga tilpasses den enkelte i alt fra lette til avanserte stillinger, yoga følger deg og din fysikk. I fanen til høyre kan du lese om alle yogaretningene vi tilbyr hos oss på Tønsberg Yoga.